René Hjetting

  • Blog
  • Podcast
  • Skriv en bog
  • Bøger
  • Om mig
  • Nyhedsbrev
  • Kontakt

Nytårsforsæt for din virksomhed i 2022?

by René Hjetting on januar 3, 2022
Nytårsfortsæt
5 min læsetid

Nytårsforsætter handler ofte om at leve sundere, være mere nærværende osv., men de behøver ikke kun dreje sig om vores personlige liv. Du kan også have nytårsforsætter på vegne af din virksomhed – tage beslutninger om at ville gøre noget anderledes for at skabe de forandringer, du ønsker.

Hvis vi virkelig ønsker noget, ender det som regel med at blive til virkelighed.

Så hvis du er klar til at tage nye skridt, er her seks bud på kraftfulde nytårsforsætter for din virksomhed i 2022. De seks nytårsforsætter ligger inden for tre vigtige områder i enhver virksomhed, nemlig økonomien, online tilstedeværelsen og dig selv.

ØKONOMI

1. Jeg vil blive bedre til at styre min økonomi

Dette nytårsforsæt er til dig, der har en mindre virksomhed og fx:

– har store udsving i pengestrømmen
– ikke har været i stand til at akkumulere tilstrækkelig kapital til at investere yderligere i virksomheden
– aldrig rigtig har følt, at den daglige økonomi er noget, du har overblik over og kan styre i den retning, du ønsker.

Der er mange måder, du kan virkeliggøre dette forsæt på, men første skridt er, at du beslutter dig for at ville noget med din virksomheds økonomi – og forholder dig til, hvad det er, du vil. Vil du fx gerne øge din omsætning, øge dit overskud, finde ressourcer til nye tiltag eller blot forstå dit regnskab bedre og blive gode venner med din selvangivelse?

2. Jeg vil tage det, jeg er værd

Føler du dig ofte underbetalt eller oplever, at din virksomheds produkter og ydelser bliver undervurderet? Hvis det er tilfældet, vil dette forsæt hjælpe dig til at revidere din strategi, markedsføre dig over for den rigtige målgruppe og hæve dine satser, så de svarer til den værdi, du bibringer dine kunder.

Måske har du allerede selv en fornemmelse af, hvor det svage punkt i din prissætning befinder sig? Er din strategi uklar, din markedsføring upræcis, eller har du helt enkelt svært ved at få dig selv til at tage det, du er værd? En mulighed er at kontakte en markedsføringsspecialist, en forretningscoach eller en psykoterapeut, der kan hjælpe dig på vej – deres honorar vil hurtigt være tjent hjem igen.

ONLINE TILSTEDEVÆRELSE

3. Jeg vil skærpe min virksomheds online profil

Hvis det er flere år siden, din hjemmeside er blevet opdateret, hvis du endnu ikke har gjort noget for at gøre dine online-aktiviteter mobilvenlige, hvis du stadig ikke har en e-mail marketing-liste, eller din online tilstedeværelse slet ikke er en del af din marketingplan – så er tiden inde til at have dette nytårsforsæt for din virksomhed i det nye år.

Også her er der mange veje til at opfylde dit nytårsforsæt – og mange mulige omveje eller tidsrøvende vildveje. Tydeliggør derfor for dig selv, hvad du egentlig har behov for at gøre:

– Lav en liste over de online tiltag, du tror, vil gavne din virksomhed mest.
– Vurder, hvor stor betydning de hver især har.
– Vurder, hvor megen tid de hver især kræver.
– Og gå så efter de lavthængende frugter først – altså de tiltag, der giver størst udbytte med mindst mulig indsats!

4. Jeg vil gøre min virksomhed synlig på de sociale medier

Har du på forhånd droppet de sociale medier og er ikke engang begyndt at undersøge, hvilket netværk der vil være den bedste platform for din virksomhed? Har du snakket om at få en blog, men ikke haft tid til at overveje indholdet af bloggen endnu? Ja, så vil dette være et oplagt forsæt for din virksomhed i 2019.

Der er mange muligheder for at gøre din virksomhed til en del af de sociale netværk. Start med at finde ud af, hvilket netværk du vil satse på, og gør dig overvejelser omkring, hvordan en aktiv tilstedeværelse her bedst muligt kan passes ind i dit øvrige arbejdsflow.

Dig selv

5. Jeg vil være mere fokuseret og produktiv

Dette vil være et givtigt forsæt for dig, der:

– jævnligt tager dig selv i at være blevet distraheret fra det, du egentlig skulle lave
– ofte spilder tid på sociale medier
– gang på gang må undre dig over, hvor dagen er blevet af, fordi der stadig er ting, du skal have gjort færdige.

Identificer først dine 2-3 største tidsrøvere, og beslut dig så for, hvilken en af dem du vil lægge ud med at trække ressourcer ud af. Tidsrøvere er nemlig potentielt ny energi og tidsmæssigt overskud, du kan investere i din virksomhed – eller i dig selv, hvis du fx trænger til at holde (rigtigt) fri.

6. Jeg vil uddelegere flere opgaver

Hvis du har mere arbejde, end du kan overkomme, og savner tid til at sætte ind på at få din virksomhed til at vokse, ja så er tiden moden til at få nogen til at hjælpe dig. Stop med at have alle kasketterne på i din virksomhed, og begynd at få andre til at arbejde for dig.

Det kan være, der faktisk er basis for at ansætte en medarbejder på fuld- eller deltid. Alternativt kan du inddrage fx freelancere og konsulenter eller helt overdrage bogføringen, rengøringen, telefonpasningen, bookningen eller markedsføringen til en ekstern samarbejdspartner. Start med at gøre op med dig selv, hvilke arbejdsopgaver du helst vil slippe for!

Så hvad er dit næste skridt?

Det er tid til at vælge nytårsforsætter og lægge en plan for, hvordan du kommer i gang med at virkeliggøre dem. Jo mere konkret, du kan formulere dine forsæt, så de får karakter af målsætninger, desto nemmere bliver de at gå til – og desto mere klar bliver du til et frugtbart 2022.

Forrige: Hvad er SEO – og hvad kan SEO gøre for dig?
Næste: Fremtidens forfatter giver bogen kant og sjæl
Omhyggeligt udformet med ❤️ af René Hjetting © 2022
Din ven med den skarpe pen
✕
  • Blog
  • Podcast
  • Skriv en bog
  • Bøger
  • Om mig
  • Nyhedsbrev
  • Kontakt
Vi bruger cookies på vores hjemmeside for at give dig den mest relevante oplevelse ved at huske dine præferencer og gentagne besøg. Ved at klikke på "Accepter" accepterer du brugen af ALLE cookies.
Cookie settingsACCEPTER
Manage consent

Privacy Overview

Denne webside bruger cookies til at forbedre din oplevelse, mens du navigerer gennem hjemmesiden. Ud af disse gemmes de cookies, der er kategoriseret som nødvendige, i din browser, da de er afgørende for, at websitet kan fungere grundlæggende. Vi bruger også tredjepartscookies, der hjælper os med at analysere og forstå, hvordan du bruger dette websted. Disse cookies gemmes kun i din browser med dit samtykke. Du har også mulighed for at fravælge disse cookies. Men fravalg af nogle af disse cookies kan påvirke din browseroplevelse.
Nødvendige
Altid aktiveret
Nødvendige cookies er absolut nødvendige for, at webstedet fungerer korrekt. Denne kategori inkluderer kun cookies, der sikrer grundlæggende funktioner og sikkerhedsfunktioner på webstedet. Disse cookies gemmer ingen personlige oplysninger.
Ikke-nødvendige
Alle cookies, der muligvis ikke er særligt nødvendige for, at hjemmesiden fungerer, og som bruges specifikt til at indsamle brugerens personlige data via analyser, annoncer, andet indlejret indhold, kaldes ikke-nødvendige cookies. Det er obligatorisk at indhente brugernes samtykke inden du kører disse cookies på dit websted.
GEM & ACCEPTÈR