René Hjetting / Lær at kommunikere professionelt så du sælger mere

Henrik Westergaard: Lyt, og lad nysgerrighed være din drivkraft

Henrik Westergaard

Det handler om lyd, når jeg i denne podcast taler med Henrik Westergaard. Han har lavet radio i 25 år – og gør det stadig – og har derudover siden 2010 lavet forskellige former for markedsføring til brug i radioen fra sit eget studie, Monkeysound, hjemme i privaten. I podcasten snakker vi bl.a. om:

  • Hvad der skal til for at lave et godt interview eller reklamespot
  • De tre ting, du behøver for at producere live-radio
  • De to ting, du behøver for at producere en podcast
  • Hvorfor manuskriptet ikke skal være alt for fast
  • Fordele og ulemper ved hhv. studie- og live-optagelser
  • Radiomediets styrker ift. aviser og tv
  • Hvorfor Spotify ikke er en trussel mod radioen

Vi elsker podcast

Podcast og radio har en del fællestræk. Med afsæt i den podcast, Henrik selv har på bedding, snakker vi om at lave podcast og podcastens fordele – fx at du kan komme i gang for få midler, redigere i optagelserne og har tid til at nørde i bund.

Noget jeg især godt kan lide ved Henriks tilgang til radio, podcast mv. er hans fokus på at lytte og være åben overfor, hvad den, han interviewer, kommer med. Som han selv siger: Journalistens vigtigste opgave er for det første at spørge og dernæst at lytte – og lade sin egen nysgerrighed drive det næste spørgsmål frem.