Har din virksomhed et formål og en kultur med indbygget fremdrift? Her ser vi på Facebook´s formål og virksomhedskultur, og hvordan disse har indflydelse på imperiets succes.
Facebook har som sit formål at gøre verden mere åben og forbundet – og dette formål gennemsyrer alt, der foregår i virksomheden fra små, daglige valg til strategiske beslutninger taget af Facebooks leder eller af Facebook som virksomhed. Med det formål har Facebook inspireret mange økonomiske, politiske og almennyttige organisationer til at samle folk, der støtter deres synspunkter.
Facebook giver alle mulighed for at søge efter og gøre opmærksom på netop deres problemer. Mark Zuckerberg, der er en af de fem grundlæggere og formand og administrerende direktør for Facebook, taler om mere åbne og gennemsigtige regeringer og kulturer og mener, at Facebook i kraft af sit formål vil gavne samfundet som helhed og gøre verden mere forbunden og fredelig.
Formålet er helligt – ledelsen fremsynet
Mark Zuckerberg sagde nej tak til et indbringende købstilbud fra Yahoo, fordi han ikke mente, formålet ville forblive det samme. Næsten fra starten har der været et pres i retning af at fylde Facebook med annoncer og tjene penge.
Her mener Mark Zuckerberg, at Facebooks formål er at eksistere for brugerne og at gøre verden mere åben og forbundet, og han har erklæret, at indtægterne fra Facebook går til at støtte den sag – ikke den anden vej rundt. Et veldefineret formål og ønsket om at holde sig til det understøtter også en ledelse, der har det lange sigt i fokus.
I stedet for primært at være optaget af eksempelvis den aktuelle konkurrencesituation driver Zuckerberg Facebook med en bevidsthed, der er rettet fremad og først og fremmest forholder sig til virksomhedens formål.
Rejsen er kun 1 % færdig
Den form for ledelse ligger også helt i tråd med Facebooks slogan: “Rejsen er kun 1 % færdig”. Sloganet beskriver virksomhedens kultur med dens indbyggede drive: Der er altid et nyt sted at bevæge dit produkt og din service hen i retning af.
Facebook hviler ikke på laurbærrene, men er i en konstant proces med fortsat at udvikle et endnu bedre produkt til sine brugere. Selv Facebooks bygninger er med vilje ikke færdige. Det minder medarbejderne om, at de er nødt til at samarbejde og fortsætte med til stadighed at komme med gode ideer, så Facebooks service hele tiden kan forbedres. Af samme grund udgør flertallet af de 4000 ansatte i Facebook ingeniører og udviklere.
Hacker-vejen
Facebook har også et princip, kaldet “The Hacker Way” – som handler om aldrig at stille sig tilfreds, men til stadighed innovere. I forlængelse af det princip er der med jævnlige mellemrum ’hackathons’ på Facebook, og det er her, nye funktioner fødes.
Facebooks programmører mødes og arbejder igennem til ud på aftenen og natten, og målet er at skabe en ny prototype. Funktioner som chat, News Feed og tidslinje er alle resultater af en hackathon. Der er også ’hackacups’, som er større begivenheder, hvor eksterne programmører fra hele verden kan deltage og blive belønnet for indsatsen med penge og anerkendelse. – Og ønsker man at arbejde for Facebook, bliver man indledningsvis mødt med en lille udfordring; hvis man løser den, får man lov til at komme til en samtale.
Et par råd til dig som leder/virksomhedsejer:
Passion: Vær passioneret omkring dine kunder, og hvordan og hvor du får kontakt med dem. Du er der for at tjene dem og hjælpe dem.
Handling: Tag sagen i dine egne hænder. Hvis der ikke sker noget, så skab noget! Hvis du oplever, du ikke for alvor har indflydelse, er det ikke korrekt – det har du. Alt, du skal gøre, er at løbe en lille risiko og gøre, hvad du mener er rigtigt for dine kunder.