Christine Gouchault er den fjerde gæst i min podcast. Hendes virksomhed, Mors Business, hjælper kvinder, der gerne vil være selvstændige, samtidig med at der også er plads til familien. Og hun ved, hvad hun taler om; Christine har selv fire børn og med det udgangspunkt bygget sin virksomhed op helt fra bunden. I min snak med hende kommer hun bl.a. omkring:
- fordelene ved at være selvstændig, også hvis du er mor
- hvorfor det kan være lige så risikofyldt at blive i et lønnet job som at blive selvstændig
- det givende i at udveksle med andre selvstændige – for selv at få hjælp og for at hjælpe andre
- fordele og ulemper ved hhv. online-markedsføring og direkte opsøgende salg
Gå efter drømmen!
For mig er det dybt inspirerende at mærke Christines entusiasme omkring mulighederne for at blive selvstændig – også når man er mor. Det er jo ikke noget, vi lærer i skolen, som hun siger, og hendes oprigtige ærgrelse over, at mange ikke tør gå efter drømmen, er tydelig.
Hun har en vigtig pointe i, at hvis man som mor gerne vil have tid til sine børn, betyder det ikke, at man er useriøs som selvstændig – men man har måske en lidt anden tilgang til tingene.
Din målgruppe er dit levebrød
Christine pointerer, at det første du skal gøre, er at finde ud af, hvem du vil hjælpe, og hvordan – altså lære din målgruppe at kende. Hvad har de af problemer, drømme og ressourcer, hvad vil du tilbyde, og hvilken forskel vil det gøre for dem? – For det er din målgruppe, der i sidste ende skal blive dine kunder og udgøre forskellen på, om du har en forretning eller ej.
Først dig selv – så din forretningsstrategi
Samtidig er det afgørende at få designet en hverdag som selvstændig, der fungerer for lige netop dig, hvor du er tro mod, hvem du er, og hvad du vil. Også her er Christine fascinerende konsekvent!
Hvor de fleste er optagede af målgruppen, når det kommer til valg af markedsføringskanaler, vægter Christine lige så højt, at markedsføringskanalerne skal matche den selvstændige! Gider du egentlig være på Facebook, har du lyst til at skrive nyhedsbreve, er opsøgende salg din vej, eller…?
Derfor opfordrer Christine til, at du lærer en masse om salg og markedsføring. Det er det, der bliver din hverdag, det, du kommer til at bruge tid på – så find en form, der giver mening for dig.
Jeg kunne ikke være mere enig…