En dag i maj stod jeg og snakkede med en af mine naboer, som fortalte om sin lidenskab for cykling, nærmere bestemt landevejscykling, og alle de gode ting, det medfører: bedre kondition, bedre søvn, mere energi samt alle de oplevelser, man får, når man er med på et motionscykelhold.
Jeg havde selv i et stykke tid spinnet i det lokale fitnesscenter, så landevejscykling lå ikke så langt væk fra mig, og jeg ville gerne lidt mere end bare at spinne en time i ny og næ. Min nabo siger så til mig, at jeg kan prøve at komme med ud at køre dagen efter på det hold, han kører fast på hver søndag morgen.
En lille cykeltur
Det siger jeg selvfølgelig ja til, og det bliver til en lille tur på 64 km på de danske landeveje med regn, modvind og René uden regnfrakke og briller. Så René kommer drivvåd hjem, kold og beskidt i hovedet, fordi baghjulet fra den forankørende strinter vand op i hovedet på en. Vi kører jo uden skærme, og derfor er det godt at have briller på 🙂
Man kunne så tro, at jeg blev skræmt fra at køre igen, men tværtimod fangede det mig, og jeg har kørt fast på holdet lige siden. Der er et fantastisk kammeratskab på holdet, og vi kører kun for at få motion og have det sjovt med det.
Nu vil jeg ikke have dig til at cykle, men fortælle om det, jeg har lært på den korte tid, jeg har cyklet: Jeg har for det første lært, at det er enormt vigtigt ikke at køre alene på cykel – for jeg kan køre længere og hurtigere, når jeg gør det sammen med andre, og vi hjælper og motiverer hinanden.
Mål din indsats
En anden ting, jeg hurtigt lærte, var, at cykelsporten er det, man kalder en udstyrssport. Man kan hele tiden opgradere sit udstyr og købe den ene ting efter den anden, der gør cyklingen nemmere og lettere. Én af de ting, mange cykelryttere ikke vil undvære, er en rigtig god cykelcomputer med navigation og meget mere.
Mange bruger Garmin, og det gør jeg også. Når du har en cykelcomputer som den, kan du se din præstation og hele tiden måle og analysere, hvor du kan forbedre dig. Jeg går bl.a. meget op i min gennemsnitsfart, fordi den siger noget om min indsats på hele turen. Derudover holder jeg styr på, hvor mange km jeg kører.
F.eks. har jeg givet mig selv den udfordring, at jeg til sommer skal op ad 3 bjerge i Frankrig, hvor det sidste er det berømte bjerg, L’Alpe d’Huez. Det betyder, at jeg skal øve mig i at køre op ad bakker i Danmark og have mindst 2.000 km i benene for at være i god form til at køre i de franske alper.
Tilbage til min cykelcomputer: Den måler, hvor mange km jeg kører, hvor hurtigt, min gennemsnitsfart, min puls og meget mere. Jeg har desuden lavet nogle mindre delmål for, hvor meget jeg skal køre hver uge, hver måned, hvor megen bakketræning jeg skal lave osv.
Alle mine små delmål er med til at motivere mig til det overordnede mål: at køre på L’Alpe d’Huez. Jeg går ikke efter at være den hurtigste i verden, men efter at gøre det godt. Og når jeg så kommer tilbage til bjerget en anden gang, kan jeg kigge på de gamle resultater og se, om jeg kan forbedre mig.
Lav en masse små delmål
Hvad kan du så bruge min lille cykelhistorie til? Du kan have den i baghovedet, når du skal lancere et nyt produkt. Lav først en plan med en masse små delmål, måske som en tidslinje. F.eks. har jeg for nyligt lavet en markedsføringsplan for min nye skriveklub, som jeg lancerer inden længe.
Jeg opstillede en tidslinje for, hvad der skal være af løbende markedsføringsaktiviteter gennem hele perioden fra nu og til oktober. På den måde opsatte jeg en række små delmål frem mod det overordnede mål: at sælge medlemskaber.
På min tidslinje har jeg markeret aktiviteter før og efter sommerferien, så jeg ved præcis, hvornår jeg skal lave hvilke af de små markedsføringsopgaver, som gør, at jeg når mit mål med at sælge de antal medlemskaber jeg har satset på.
Hjælp og få hjælp fra andre
Og ligesom det gælder for min cykling, bliver min marketing bedre, når jeg arbejder sammen med andre. Derfor spørger jeg altid nogen i mit netværk om, hvad de synes om forskellige ting. Det kan være alt fra et nyhedsbrev eller blogindlæg til en Facebook-opdatering eller et webinar.
Jeg kører altså ikke alene, når jeg laver markedsføring, men får hjælp fra andre – og jeg hjælper også selv en masse mennesker, for det er, når vi hjælper og motiverer hinanden, at vi bliver bedre til det, vi laver.
Så lav delmål ved at organisere dit arbejde i en række mindre opgaver, og lav sparring med andre; så bliver du selv bedre og når dine mål.
Nå, jeg må videre – jeg har et bjerg, jeg skal op ad…