Nikolaj Astrup Madsen rejser verden rundt sammen med sin kæreste, samtidig med han styrer sin forretning, Refuga. Han er den anden gæst i min podcast, Marketing To Go, og her kommer han blandt andet omkring:
- sin minimalistiske nomadetilværelse, som han betragter som en bæredygtig, permanent måde at leve på
- hvorfor han anbefaler at gøre sin forretning international, selvom det umiddelbart kan være lettere at få succes ved at koncentrere sig om det danske marked
- hvordan han opbyggede sin internationale online markedsføring
- at man skal være passioneret omkring sit produkt og sine ydelser – og ikke kun brænde for at drive forretning og tjene penge
- iværksætteri som en fuldstændig fri legeplads og som et værktøj til at skabe det liv, man ønsker sig
Refuga, som Nikolaj startede op i 2012, tilbyder rejser for iværksættere – alt fra deciderede arbejdsture til Everest Base Camp, På cykel gennem Indien og Løb med kenyanere. Deltagerne kommer fra 40 forsk. lande, er fra 16-63 år og spænder fra freelancere til folk med 500 medarbejdere under sig.
Det skal være sjovt det du laver
For mig var det meget inspirerende at mærke Nikolajs klare målsætning om, at det skal være sjovt at lave det, man nu laver. Han ser Refuga som en ramme, indenfor hvilken han har kreativ frihed til at gøre, hvad pokker han synes, er sjovt – der er ingen grænse for eventyret.
Ligesom Calvin fra min første podcast ser Nikolaj en fordel i ikke at være en virksomhed for alle. Når du specialiserer dig, støder du nogen fra dig, men de, der så til gengæld tiltrækkes, bliver store fans, der vender tilbage.
Rejser verden rundt med rygsæk
Det var i øvrigt super inspirerende at høre, hvorfor Nikolaj har valgt ikke at eje flere ting end de 9 kg, der kan være i hans rygsæk.
Jeg er sikker på, Nikolaj også kan give dig en masse inspiration.