Valgkampagne

Hvorfor du skal tænke på din markedsføring som en valgkampagne

Jeg er glad for, at overskriften fangede dig!
Nu er det så min opgave at føre dig ned gennem teksten og få dig til at udføre en bestemt handling.

Men inden vi kommer til handlingen, vil jeg gerne have, at du forestiller dig, du er kampagneleder for en politiker i Danmark, og at du har ansvaret for, at han bliver valgt ind i Folketinget.

Der er 3 måneder til valgdagen, og du kender selvfølgelig lidt til markedsføring. Du skal have din politiker i fjernsynet, så han får noget TV-tid og kan komme ud til et bredt publikum med sine synspunkter.

Du vil også lave lokal PR i det område, som nu er hans valgområde. Her vil du få lidt artikler om ham i de lokale aviser, TV og radio.

Du vil skabe en positiv debat om din kandidat på de sociale medier, måske specielt Facebook, hvor den politiske debat i høj grad finder sted.

Du vil købe både Facebook annoncering, men også Google AdWords, da du med begge på forskellig vis kan ramme det rigtige publikum.

Du vil desuden invitere til live webinar, så vælgerne kan mødes online med din kandidat og stille spørgsmål direkte.

Derudover opdaterer du selvfølgelig hans officielle valgside, skriver et par blogindlæg for ham og udsender nyhedsbreve løbende.

Der er flere ting, du vil gøre, men du er nødt til at lave en plan for, hvornår du gør hvad og hvorfor. Du skal også tænke på, hvad der giver flest stemmer, hvor mange penge du kan investere m.m.

Man kan sige, at du skal ud at købe stemmer: Mennesker, der vil stemme på din kandidat:

– fordi de har tillid til ham
– fordi de tror på ham
– fordi de synes, han kan gøre noget for dem.

Du har sikkert opdaget det.
Det tager tid at opbygge tillid til din kandidat.

Bliv din egen kampagneleder

Byt nu din kandidat ud med et af dine produkter eller ydelser.

Her skal du også bygge tillid op, før dine kunder køber af dig – specielt dem, som ikke kender dig eller dit produkt i forvejen.

Det, jeg selv gør, når jeg skal lave markedsføring for et produkt, er at lave en plan for, hvad jeg skal, og hvornår jeg skal det.

Lad os sige, du skal lave markedsføring for et nyt online kursus, eller du skal lancere et nyt produkt. Så har du givetvis en dato for, hvornår lanceringen finder sted, eller et hold starter m.v. Denne dato bruger du som udgangspunkt og går så de antal måneder eller uger tilbage, som du skal bruge til markedsføringen.

Hvis din kandidat skulle vælges ind, ville du typisk have en del måneder at køre på, og det samme skal du måske overveje at have, når du skal markedsføre dit produkt.

Tag datoen for din lancering, og tænk baglæns. Skal dit nye produkt lanceres den 1. maj, så skal du måske starte din markedsføring allerede 1. februar, så du har 3 måneder til den.

En anden ting, du skal overveje, er, hvilke kanaler du vil bruge. Her tænker jeg på indlæg på de sociale medier, nyhedsbreve, blogindlæg, online annoncering, webinar, video og meget mere.

Nu skal du tage en beslutning

For at du kan danne dig et overblik over, hvad du skal gøre for at lancere dit næste produkt optimalt, så kom med på MarketingCast, hvor du netop får viden, inspiration og en masse værktøjer til, hvordan du bedst kan lave online markedsføring for dit næste produkt.

Læs mere om MarketingCast her

Jeg brænder for markedsføring, der er ægte og ærlig. Jeg tror på, at når du følger din passion og udvikler din forretning med afsæt i, hvem du virkelig er, og hvad du har på hjerte, så vil der også komme kunder til din forretning, så det bliver til at leve af.

Site Footer