Twitter er for længst blevet mainstream, men selvom det har vist sig som et effektiv værktøj til at sprede budskaber, så er det for mange virksomheder fortsat en uafprøvet markedsføringskanal.
Twitter er en blog i mikroformat, hvor din virksomhed kan poste korte beskeder. Der er gode muligheder for at indsætte link til eksempelvis dit website eller din blog, hvor followers kan læse mere om dine budskaber.
Det smarte ved Twitter er, at man opretter sig som bruger og aktivt tilmelder sig de mennesker, som man har en interesse i at følge. Herefter vil man løbende modtage nyhedsopdateringer fra dem man følger.´´ Når du poster beskeder er du med andre ord også sikker på, at det har modtagerens interesse.
Du kommunikerer i real-time
Fordelen ved Twitter er altså, at man kan komme i kontakt med en stor målgruppe, der aktivt har valgt at følge nogle bestemte mennesker eller interesseområder. Det betyder, at de ofte er mere engagerede end eksempelvis mange Facebook-brugere. Du kommunikerer i real-time og uden problemer over landegrænser – og så leverer Twitter lynhurtig live opdateringer på, hvad som rører sig indenfor din målgruppe.
Twitter er et oplagt supplement til andre former for markedsføring, og platformen rummer et stort potentiale, hvis man er seriøs omkring satsningen.
Som ringe i vandet
Sørg for at levere stærke Tweets med et personligt indhold. Det betyder ikke, at du ikke kan øge kendskabet til din virksomhed – dine Tweets skal bare handle om noget andet og mere end rå og usødet markedsføring.
Er budskabet tilstrækkeligt interessant er Twitters helt store styrke, at mange re-twitter de meddelelser de modtager, og i bedste fald kan dine meddelelser nå ud til langt flere end lige præcis dem, der har valgt at følge din virksomhed.
Med en række forskellige tracking-værktøjer kan du holde øje med, hvor mange der klikker på dine Tweets. På den måde kan du planlægge og styre din aktivitet på Twitter og løbende måle effekten af dine anstrengelser.